قلم نوری

انواع قلم نوری و کاربرد هر یک را بشناسید!

از گذشته تا کنون، جهت انتقال اطلاعات از ابزارهای مختلفی استفاده می‌شده است. برای نمونه جهت انتقال اطلاعات مختلف نوشتاری به فضای کامپیوتر روش‌های مختلفی وجود داشته است. از جمله این روش‌ها اسکن کردن داده‌ها بود. پس از آن به دلیل ایجاد بعضی از مشکلات که این روش با خود به همراه داشت به راهکارهای دیگری اندیشیده شد. از جمله این راهکارها کاربرد موس به عنوان یک ابزار انتقال اطلاعات و داده‌های کامپیوتری بود.

امروزه به دلیل سرعت پایین عملکرد موس و عدم دقت این ابزار در طراحی، از شیوه‌های دیگری جهت انتقال داده استفاده می‌شود. یکی از این روش‌های نوین، استفاده از انواع قلم‌ نوری است. به طور کلی، قلم نوری را می‌توان یک دستگاه ورودی به کامپیوتر دانست که به شکل قلم طراحی شده است. این قلم‌ها به دلیل حساسیتی که به نور دارند برای تغییر داده‌ها، انتخاب متن‌های مورد نظر و یا تغییر آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع قلم نوری

قلم‌های نوری انواع و اقسام مختلف و دسته بندی‌های متعددی دارند. هر کدام از انواع قلم‌ نوری موجود در بازار جهت استفاده خاصی طراحی و تولید شده‌اند. این وسائل این امکان را برای کاربران مختلف ایجاد می‌کنند که بتوانند هر آنچه را که می‌خواهند به شیوه کاملا سنتی، با قلم بر روی کاغذ ترسیم کنند در کامپیوتر و به صورت دیجیتالی و به شیوه کاملا مدرن، به نمایش بگذارند. در ادامه انواع قلم‌ نوری را مطرح می‌کنیم و سپس به بیان کاربردهای مختلف این قلم‌ها می‌پردازیم. جهت خرید انواع قلم نوری نیز می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید انواع قلم نوری

۱-قلم‌های نوری سیم دار

قلم‌های نوری سیم دار در میان کاربران موارد استفاده فراوانی دارد. این قلم‌ها کاربرد بصری بسیاری برای کاربرانشان دارند. نحوه استفاده و کاربرد این قلم‌ها نیز بسیار ساده است و فقط کافی است تا به نقطه‌ای از صفحه مورد نظر اشاره کنید تا آن نقطه مورد نظر، انتخاب شود. قلم‌های نوری سیم دار نیاز به شارژ مجدد ندارند چرا که سیمی به آن‌ها متصل شده است. همین امکان سبب شده تا این نوع از قلم‌های نوری برای بعضی از کاربران دست و پا گیر باشد. هر چند امروزه نوع خاصی از قلم‌های نوری تهیه و طراحی شده‌اند که سیم به آن‌ها متصل نیست و با بلوتوث می‌توانند اطلاعات را منتقل نمایند.

۲-قلم‌های نوری باتری دار

یکی از ویژگی‌های انواع قلم‌ نوری این است که هنگام استفاده از آن‌ها از خود، اشعه تولید می‌کنند. بنابراین در ساخت آن‌ها باتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. قلم‌های نوری باتری دار تا مدت زمانی مشخص می‌توانند با باتری خود شارژ شوند و قابل استفاده باشند بنابراین استفاده از این قلم‌ها بسیار کارآمد است.

۳-قلم‌های نوری طراحی

این نوع از قلم‌های نوری، مناسب برای طراحان است. قلم نوری طراحی به هنرمند طراح این امکان را می‌دهد که با استفاده از نور بتواند عملیات مورد نظرش را به انجام برساند. قلم نوری طراحی قابلیت ترسیم تصاویر سه بعدی را دارد. طراحان برای ترسیم مدل سه بعدی خود توسط قلم نوری طراحی تصمیم می‌گیرند که منبع نور در کجا واقع شود و سپس نمایش‌های سه بعدی از تاثیر نور بر منطقه اطراف را مشاهده می‌نمایند.

انواع قلم نوری

۴-قلم نوری LED

قلم نوری ال ای دی، یکی از انواع قلم‌ نوری است. این نوع از قلم‌های نوری وقتی مورد فشار واقع می‌شوند رنگ‌هایی روشن از خود ساطع می‌نمایند و قابلیت شارژ مجدد را نیز دارند.

۵-قلم نوری تبلت

قلم نوری در ابتدا برای ترسیم اشیاء و اشکال بر روی صفحات کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گرفت. ترسیم، توسط این قلم‌های نوری، واضح نبود و استفاده از آن نیز دشواری‌هایی داشت. یکی از دشواری‌های استفاده از این نوع قلم نوری این بود که کاربران و تصویر گران برای استفاده از آن باید به صفحه مانیتور نزدیک می‌شدند. بنابراین تبلت‌ها جایگزین این قلم‌ها شدند و جهت خلق امضا و استفاده در امور گرافیکی و طراحی و تصویرگری مورد استفاده قرار گرفتند. بنابراین طراحان و گرافیست‌ها به جای اینکه طرح‌شان را روی کامپیوتر ترسیم کنند روی صفحه تبلت، طراحی خود را انجام می‌دهند.

در حال حاضر گران‌ترین نوع از انواع قلم‌ نوری آن‌هایی هستند که مستقیما بر صفحه مانیتور قابل کاربری هستند. سایر مدل‌های قلم‌های نوری بر روی صفحه یا تبلت استفاده می‌شوند. در حال حاضر قلم نوری را با نام‌های تبلت گرافیکی، تبلت طراحی، پد طراحی و دیجیتالیزر می‌شناسند. در بعضی از طبقه بندی‌های قلم‌های نوری نیز، آن‌ها را در دو دسته قلم‌های نوری با نمایشگر و قلم‌های نوری بدون نمایشگر تقسیم می‌کنند.

قلم‌های نوری با نمایشگر

قلم‌های نوری با نمایشگر، فقط یک نمایشگر هستند و با اتصال به کامپیوتر می‌توانند تصویر کامپیوتر را به صورت با کیفیت بر روی خود به نمایش بگذارند. بنابراین برای افرادی که به تصویرسازی علاقه دارند و برای انجام امور تصویرگری از این قلم‌ها استفاده می‌کنند، بسیار مناسب هستند. چرا که استفاده از انواع قلم‌ نوری با نمایشگر، اختیار عمل بسیاری به آنان می‌دهد.

قلم‌های نوری بدون نمایشگر

این نوع از قلم‌های نوری، به شکل یک پد طراحی و یا یک صفحه هستند. پس از اتصال به کامپیوتر کاربر می‌تواند نوک این قلم نوری را حرکت دهد و حرکت اشاره‌گر را روی مانیتور خود مشاهده کند. این نوع از قلم نوری، کاربردی دشوارتر و پیچیده‌تر دارد. بنابراین لازم است در زمینه کاربرد آن تمرین بیشتری توسط کاربر انجام شود تا بتواند بر نحوه کار کردن با آن تسلط کافی را پیدا کند.

کاربرد قلم‌های نوری

صفحه قلم‌های نوری به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر فشار و رزولوشن حساسیت‌های متفاوتی دارند و در انواع مختلف سایزها نیز در بازار موجودند. بنابراین هر کاربری می‌تواند بسته به نوع عملکرد خود و کاربردی که در نظر دارد نوع خاصی از انواع قلم‌ نوری را برای خود انتخاب و خریداری نماید. در ادامه به بعضی از کاربردهای قلم‌های نوری در زمینه‌های مختلف اشاره می‌شود.

گرافیک، طراحی، انیمیشن

یکی از کاربردهای وسیع قلم‌های نوری در حوزه گرافیک و طراحی و تصویرگری و ساخت انیمیشن است. این قلم‌ها کاربردی بسیار ساده دارند، بنابراین می‌توانند برای هنرمندان این عرصه‌ها بسیار مناسب و دارای کارآیی بسیار باشند.

قلم‌های نوری به کاربران گرافیست و طراح خود این امکان را می‌دهند تا بتوانند در هنگام طراحی یک اثر، بلافاصله نتیجه کار خود را نیز مشاهده نمایند و اشکالات آن را اصلاح کنند. قلم‌های نوری کاربردی بسیار ساده دارند چرا که در حقیقت همان مدل دیجیتالی شده قلم و کاغذ سنتی هستند. بنابراین هنرمندان در عرصه‌های گرافیک و انیمیشن از این قلم‌ها استفاده زیادی می‌کنند.

آموزش و تدریس الکترونیکی

قلم‌های نوری را می‌توان برای آموزش و تدریس به کار برد. این قلم‌ها جایگزین بسیار مناسبی برای تخته سیاه، گچ و یا وایت برد و ماژیک هستند. لذا برای استفاده در کلاس درس قابل کاربرد هستند. به ویژه امروزه با تاکیداتی که بر آموزش آنلاین و الکترونیکی می‌شود می‌توان از قلم‌های نوری استفاده کرد. برای تدریس خصوصی در دروسی مانند ریاضی، زبان انگلیسی و فیزیک و.. که نیاز به نوشتن متن دارند نیز استفاده از این قلم‌های نوری توصیه می‌شود.

انواع قلم نوری

یادداشت دیجیتالی

قلم نوری در مواردی می‌تواند مانند یک دفترچه یادداشت دیجیتالی به کاربران خود کمک کند. بعضی از انواع قلم‌ نوری دارای یک نوک جوهری هستند و این قابلیت را نیز دارند که بر روی کاغذ چیزی بنویسند و سپس همان نوشته روی کاغذ را به شکل یک فایل گرافیکی در حافظه خود ذخیره نمایند. این نوع از دفترچه یادداشت دیجیتالی را می‌توان برای یادداشت برداری در اتوماسیون اداری و پزشکی مورد استفاده قرار داد.

علاوه بر آن می‌توان قلم‌های نوری را با این قابلیت در مراکز درمانی و یا حتی بیمارستان‌ها به عنوان وسیله‌ای مطلوب و مناسب برای نوشتن شرح حال بیماران، آزمایش‌های آنان و مراقبت‌های دارویی و… به صورت کاملا دیجیتالی، مورد استفاده قرار داد.

یکی از قابلیت‌های انواع قلم‌ نوری این است که کاربران می‌توانند به طور همزمان از تمام دست نوشته‌های موجود بر روی کاغذ، یک نسخه دیجیتالی نیز فراهم نمایند و در فایل خود ذخیره کنند تا در مواقع لزوم بتوانند به سرعت به آن دسترسی داشته باشند که این ویژگی برای کادر درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌تواند بسیار کاربردی باشد.

طراحی دیجیتال و معماری

افرادی که به اموری مانند طراحی دیجیتال علاقه دارند می‌توانند با استفاده از قلم‌های نوری این توانایی را در خود تست کنند و آن را محک بزنند. قلم‌های نوری در انواع مدل‌ها از ساده تا پیچیده طراحی شده‌‌ اد. وزن بسیار کمی دارند و قابل حمل و نقل و جابجایی هستند بنابراین می‌توانند مورد استفاده تعداد زیادی از افراد قرار بگیرند. از جمله کاربردهای دیگر قلم‌های نوری در حوزه معماری است که می‌تواند کمک بسیار قابل توجهی به کاربران در این حیطه باشد.

آموزش نقاشی دیجیتال

یکی از کاربردهای متعدد قلم‌های نوری در ترسیم و نقاشی است. این ابزار می‌تواند کمک موثری برای افرادی باشد که به کار تدریس نقاشی به خصوص برای کودکان مشغول هستند. از جمله ویژگی‌های این قلم‌ها این است که نیازمند نصب نرم افزار خاص یا به کارگیری درایو مجزا نیستند.

یکی از نکات قابل ذکر در زمینه قلم‌های نوری که در کاربردشان بسیار موثر است این است که این ابزار، از نظر قیمت و اندازه نیز انواع مختلفی دارند. تاکنون این قلم‌ها در اندازه‌های A6 که کوچک‌ترین نوع این قلم‌ها است و هم‌چنین ارزان‌ترین نوع این ابزار است تا اندازه‌های A4,A5 و هم‌چنین سایز A3 که بزرگ‌ترین و گران‌ترین قلم‌های نوری هستند در بازار موجود هستند که کاربران مختلف می‌توانند با توجه به نوع کار مورد نظرشان و متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارند، قلم نوری متناسب با آن را خریداری کنند و استفاده نمایند.

بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *