قلم نوری

قلم نوری برای تدریس آنلاین و آموزش مجازی

قلم نوری برای تدریس آنلاین

با کاربرد قلم نوری برای تدریس آنلاین و آموزش مجازی آشنا شوید

شاید زمانی استفاده از قلم نوری و تدریس از راه دور، برای افراد و شرایط خاص بود. افرادی که بعد مسافت باعث می‌شد تا آنها نتوانند در کلاس‌های اساتید برتر شرکت کنند و یا به دلیل مشکلات جسمی  و یا سایر محدودیت‌ها امکان حضور در کلاس‌های حضوری را نداشتند. به نظر می‎رسید در این شرایط همه به طور یکسان، دسترسی به امکانات آموزشی را نداشتند. اما در شرایط کنونی، گویا تدریس آنلاین و آموزش مجازی جزء مهمی از زندگی و فعالیت‌های آموزشی ما شده است.

قلم نوری برای تدریس

از روزی که  کرونا پا به زندگی ما گذاشت، سبک زندگی ما نیز تغییر کرده است. برای مقابله با این بیماری، تعطیلی فضاهای آموزشی اولین اقدام برای مهار کردن آن است. بنابراین تدریس از راه دور، اولین و بهترین انتخاب برای برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین در سطوح و سنین مختلف است. حالا دیگر باید سعی کنیم، فاصله خود را با فضای مجازی کم کرده و از آن برای رسیدن به اهداف آموزشی بهینه استفاده کنیم.  هدف این محیط های آنلاین تسهیل یادگیری واقعی با کمترین اختلالات آموزشی است. برای این کار، معلمان، والدین و دانش آموزان باید ابزار مناسب در دست داشته باشند.

قلم نوری چیست و چه کاربردی در آموزش آنلاین دارد؟

از قلم نوری و یا همان لایت پن به عنوان یک وسیله الکترونیکی دستی یاد می‎شود که به نور حساس است. از این وسیله برای انتخاب، تغییر دادن متن و یا داده‌ها بر روی صفحه نمایش استفاده می‎شود. در گذشته، بیشتر آن‌ها در دست طراحان گرافیک دیده می‌شد. در واقع در ابتدا آن‌ها با همین هدف مورد استفاده قرار گرفته و به تدریج به قابلیت و توانمندی‌های آن‌ها اضافه شد.  در قسمت انتهایی آن یک عدسی بکار رفته که جنس  آن از نوعی پلیمر شفاف است. به این ترتیب پرتوهای نور در یک نقطه خاص جمع خواهند شد. این ماده از انعطاف بسیار خوبی برخوردار بوده و به همین دلیل هنگام برخورد با صفحه نمایش به آن آسیبی وارد نخواهد کرد.

خب، شاید بپرسید، چرا باید از قلم‌های نوری در تدریس آنلاین و آموزش مجازی استفاده کرد؟ در واقع باید گفت، هیچ بایدی وجود ندارد و همه چیز به انتخاب شما بستگی خواهد داشت. اگر یکبار از قلم نوری در در کامپیوتر خود استفاده کنید، متوجه خواهید شد، که کار کردن با آن چقدر راحت‎تر از موس است و شاید در این لحظه از خود بپرسید که چرا تاکنون به فکر استفاده از قلم‌های نوری نیافته‌اید؟

با استفاده از قلم نوری به شیوه بسیار بهتر با کامپیوتر و حتی گوشی همراه خود کار خواهید کرد. آن‌ها به لحاظ ارگونومیک طوری طراحی شده‎اند، که به راحتی یک قلم در دست جای خواهند گرفت.

قلم نوری مناسب برای آموزش مجازی و تدریس آنلاین چیست؟

شاید فضای مجازی برای تدریس از راه دور گزینه بسیار مفیدی باشد. اما برای راه‎اندازی آن باید، ابزار مناسب دیجیتال را در دسترس داشت و از سویی دیگر، توان و مهارت استفاده از آن به مخاطبین نیز آموزش داده شود. این بزرگترین مشکلی است که صاحبان مشاغل بزرگ در زمینه آموزش و کاری با آن مواجه هستند. بنابرای باید از ساده‎ترین  و در عین حال بهترین ابزار دیجیتال استفاده نمود، که به جرات می‎توان گفت، قلم نوری یکی از آن‌ها است. برای این منظور کافی است آن را مانند خودکار یا مداد معمولی در دست بگیرید و به جای اینکه بر روی کاغذ و یا تخته وایت برد چیزی بنویسید و یا بکشید، به صفحه مانیتور و یا گوشی همراه خود توجه داشته باشید.

به طور کلی می‎توان گفت دو نوع قلم نوری وجود دارد. برخی از آنها با نمایشگر هستند و برخی دیگر، بدون نمایشگر.

در قلم‌های نوری با نمایشگر، صفحه مانیتور با این ابزار دیجیتالی در تماس خواهد بود. به این ترتیب به راحتی می‎توانید از آن بر روی صفحه نمایش استفاده کنید.

مدلهای بدون نمایشگر شامل یک قلم و صفحه در سایزهای مختلف است که صفحه با سیم یا وایرلس به کامپیوتر وصل میشود و کاربر با توجه به اینکه نشانگر م.س زیر نوک قلم قرار میگیرد، در مخیطهای مختلف نرم افزاری که ابزار قلم لرای آنها تعریف شده است، مانند Pain, Photoshop, Evernote, Adobe……….. براحتی کار میکند.

چنانچه قصد تدریس آنلاین و آموزش مجازی را دارید، توصیه می‎شود از این نوع قلم های نوری استفاده کنید.

انتخاب مناسب:

قلم نوری مانند هر وسیله دیگر دارای انواع مختلفی است، بنابراین لازم است آن را با توجه به نیاز خود تهیه و خریداری نمایید. در مرحله اول بهتر است به اندازه و ابعاد آن توجه داشته باشید. سایزهای مختلف این ابزار دیجیتالی کاربرد و کیفیت‎ متفاوتی از یکدیگر خواهند داشت.

برای مثال ممکن است سایز صفخه زیر قلم با اندازه مانیتور شما متناسب نباشد. اگر قرار است از صفحه نمایش‎های کوچک حدود ۱۵ اینچ استفاده نمایید، شاید بهتر باشد به سراغ سایزهای کوچک بروید. به طور کلی پیشنهاد می‎شود برای صفحه نمایش‌هایی که اندازه آنها بالای ۲۴ اینچ است، از قلم‌هایی با ابعاد بزرگ و متوسط استفاده نمایید.

توجه به محدوده فعالیت قلم نوری از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. صفحه‎های آن دارای اندازه و سایز مشخصی هستند که با چهار گوشه صفحه نمایش کالیبره و  هماهنگ خواهند شد. قلم فقط می‎تواند در محدوده تعیین شده، حرکت نماید. به همین دلیل توصیه می‎شود، هنگام خرید قلم‌های نوری به کاربرد آن و سایز صفحه نمایش توجه داشته باشید.

در مرحله بعد سعی کنید، به شاخص LPI توجه داشته باشید. در واقع این شاخص کیفیت قلم و صفحه زیر آنرا مشخص میکند. منظور از LPI تعداد خطوطی است که قلم می‎تواند بر روی یک اینچ مربع ایجاد کند. در واقع باید گفت، هر چه این شاخص عدد بیشتری را به خود اختصاص دهد به همان میزان، نیز بر کیفیت کار افزوده خواهد شد.

قلم نوری برای تدریس قیمت

بهترین نرم افزار تدریس آنلاین با قلم نوری چیست؟

با استفاده از قلمهای نوری میتوانید در طیف گسترده‎ایی از برنامه‌های کامپیوتری که دارای ابزار قلم هستند کار کنید. که از آن جمله می‎توان به موارد زیر اشاره کرد: Paint, Photoshop, Evernote, Skyroom, Zoom, Adobeconnect… البته استفاده از این ابزار دیجیتالی تنها به این برنامه‌های کاربردی محدود نخواهد شد. هر برنامه دیگری که برای تدریس و انجام تکالیف طراحی شده باشد، با استفاده از قلم‎های نوری قابل اجرا خواهند بود. Open Board از این دست برنامه‎ها است که در شرایط کنونی و با اوج‌گیری بیماری کرونا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

معرفی قلم نوری مناسب برای تدریس آنلاین و آموزش مجازی:

در رابطه با انتخاب بهترین قلم نوری برای تدریس آنلاین و آموزش مجازی میتوان گفت که با توجه به اینکه نوع فعالیت به صورت نوشتاری و رسم شکل و نمودار است. مدلهای وان بای وکام انتخاب مناسبی هستند. مهمترین تفاوت مدلهای اینتوس قابلیت درک فشار تا سطح ۴۰۹۶ است. این پارامتر در مدلهای وان بای وکام حدود ۲۰۴۸ است. در واقع این ویژگی قلم، در آموزش و تدریس تاثیر چندانی نداشته و خیلی ملموس نیست.

علاوه بر این موضوع، برخی از مدلهای اینتوس قابلیت اتصال بیسیم ازطریق بلوتوث به کامپیوتر و لب تاپ هم دارند و همچنین دارای چهار دکمه میانبر قابل برنامه ریزی برای دکمه های پرکاربرد کیبورد هستند. ویژگی مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، محدوده فعالیت صفحه دیجیتالی است. به طور کلی و با توجه به این موضوع که چهار گوشه تبلت گرافیکی با چهار گوشه مانیتور شما کالیبره میشود. مدل وان بای وکام مدیوم، وان بای وکام اسمال و اینتوس اسمال بهترین انتخابها هستند.

سایر برندها:

در سالهای اخیر شرگتهای دیگری مانند هویون، پاربلو، ویک و ایکس پی پن اقدام به تولید انواع مختلف قلمهای نوری کرده اند. در صورتیکه کاربر به هر دلیلی نخواهد برند وکام استفاده کند، مدلهای پاربلو و هویون با توجه به تنوع سایز و کیفیت قلم و صفحه برای تدریس آنلاین بیشتر توصیه میشود.

 

سایر نکات:

نکته مهم دیگری که برخی از کاربران قلمهای نوری سایر برندها به آن اشاره میکنند، مشکل دوام و پایداری آنهاست. بدین معنی که بعد از مدتی کار کردن با مشکلاتی مانند تاخیر قلم، خط کشیدن خودبخود قلم، به اصطلاح کاربران پریدن قلم، تغییر اندازه خطای قلم و کم شدن کیفیت فیزیکی صفحه روی تبلت به علت استفاده از مواد با کیفیت درجه دو و سه مواجه میشوند.

در هر صورت کاربران و خریداران باید در رابطه با کامنتهایی که افراد در زیر محصولات متفرقه در سایتهای پرفروش قرار میدهند، تامل بیشتری کنند. به این دلیل که این افراد به اصطلاح یا فیک هستند که متاسفانه امروز برای جذب مخاطب و خریدار بسیار متداول شده است و اکثر ما در هنگام خرید اینترنتی کالا یا اپلیکیشن با این موضوع مواجه شده ایم. و یا اینکه افرادی هستند که تازه محصول مورد نظر خود را خریداری کردند و نمیتوانند بازخورد مناسبی داشته باشند.

بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *