قلم نوری

خرید قلم نوری

من در این مقاله سعی میکنم تا جایی که ممکن است، کاربرانی که قصد خرید قلم نوری یا قلم و تبلت گرافیکی را دارند، راهنمای کنم تا با توجه به تنوع زیاد این محصولات، بهتر بتوانند محصول مورد نظر خود را متناسب با به بودجه و نوع فعالیت خود، انتخاب کنند.

انواع قلم نوری:

در حال حاضر به صورت کلی سه مدل قلم نوری توسط شرکتهای مختلف سازنده تولید میشود و در دسترس کاربران برای خرید قرار دارند.

قلم و تبلت گرافیکی Pen Tablet:

این مدل محصولات که شامل یک قلم و صفحه در سایزهای متفاوت اسمال، مدیوم و لارج تولید میشوند. و به خاطر قیمتهای پایینتر و تنوع مدل پرفروشترین در بین انواع مدلهای قلم نوری است. صفحه یا تبلت گرافیکی توسط کابل USB یا از طریق بلوتوث به کامپیوتر متصل میشود و نشانگر موس زیر نوک قلم قرار میگیرد. کاربر با استفاده از قلم میتواند داخل محدوده فعالیت تبلت با توجه به سایز آن در نرم افزارهای مختلف طراحی و نوشتاری که ابزار قلم دارند مانند paint, photoshop, illustrator, one note, adobe connect …. کار کند.

 

قلم و مانیتور طراحی Pen Display:

این محصولات شامل یک قلم و مانیتور مخصوص طراحی با کیفیتهای متفاوت HD, Full HD و ۴K است. این مانیتورها با استفاده از کابلهای مختلف مانند HDMI, Display Port یا USB Type-C به خروجی کارت گرافیک کامپیوتر متصل میشوند. پس از بالا آمدن سیستم عامل روی مانیتور جدید، کاربر میتواند با قلم به صورت مستقیم  داخل نرم افزار مربوطه کار کند. این مدلها ممکن است از نظر کیفیت هیچ تفاوتی با مدلهای قبلی نداشته باشند ولی با توجه به اینکه کاربر با قلم مستقیم روی مانیتور کار میکند، بالطبع لذت و تمرکز کار بالاتر خواهد بود. در حال حاضر این مانیتورها در سایزهای متفاوت ۱۳، ۱۶، ۲۲، ۲۴ و ۳۲ اینچ تولید میشود. این مدلها نسبت به مدلهای قبلی قیمت بالاتری دارند و معمولا افراد حرفه ای که مدتی با قلم و صفحه کار کرده اند، برای ارتقا سطح کیفی و تجربه فضای جدید به دنبال تهیه و خرید این محصولات هستند.

قلم و کامپیوتر طراحی Pen Computer:

این مدل محصولات شامل یک قلم و کامپیوتر است که به تازگی تولید میشوند. این مدلها شامل یک قلم و کامپیوتر در سایزهای مختلف ۱۳ و ۱۶ اینچ با سیستم عامل ویندوز و کارت گرافیک و پردازنده قوی هستند و کاربر با قلم مستقیم روی آنها در نرم افزارهای مختلف کار میکند. این مدلها به علت سهولت کار و عدم نیاز به سیستم ثانویه و حمل و نقل آسان بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است. ولی قیمت بالای این محصولات مخصوصا داخل ایران یکی از موانع اصلی خرید این محصولات هستند. البته من به شخصه معتقدم دستگاههای پرتابل و قابل حمل را به خاطر مشکلاتی مانند ضعف باطری و داغ کردن دستگاه و فشار به سایر قطعات، برای کارهای حرفه ای مناسب نیستند.

راهنمای خرید قلم نوری

ویژگی های مهم قلم نوری:

قلم و تبلتهای گرافیکی دارای پارامترها و ویژگیهای متفاوتی هستند که به طور مختصر به آنها اشاره خواهیم کرد. توجه به این ویژگی ها مینواند در هنگام خرید به کاربر برای انتخاب محصول مناسب کمک کند.

۱. سایز صفحه تبلت گرافیکی یا محدوده فعالیت:

تبلتهای گرافیکی یا صفحه های قلم نوری دارای محدوده فعالیت مشخصی هستند که با چهار گوشه مانیتور کالیبره میشوند. توجه داشته باشید که قلم فقط در آن محدوده شناسایی میشود. در واقع این قابلیت یکی از مهمترین ویژگیهایی است که کاربر هنگام خرید قلم نوری باید با توجه به سایز مانیتور و نوع فعالیت دیجیتال خود به آن توجه داشته باشد.

 ۲. کیفیت قلم و صفحه  LPI:

این ویژگی که با واحد LPI تعریف و مشخص میشود، در واقع تعداد خطوطی هستند که قلم قادر است روی یک اینچ مربع از صفحه تبلت گرافیکی ترسیم کند. در حال حاضر توجه به نیاز و سطح کاربرهای متفاوت، محصولاتی با کیفیت متفاوت بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ LPI تولید میشود.

۳. حساسیت قلم به میزان فشار آن روی صفحه:

درک قلم از سطح فشار  (Pressur Level) یکی دیگر از پارامترهای مهم در انتخاب و خرید قلم نوری مناسب است. که با توجه به نوع استفاده کاربر از تبلت گرافیکی باید مورد توجه قرار بگیرد.  در حال حاضر محصولاتی با میزان فشار واقعی مختلف ۱۰۲۴،۲۰۴۸،۴۰۹۶،۸۱۹۲  تولید میشوند.

۴. سرعت انتقال قلم RPS:

این ویژگی در واقع سرعت انتقال دیتا از قلم روی صفحه است که هر چه بیشتر باشد میزان تاخیر قلم کمتر است. این میزان در قلمهای مختلف بین ۱۳۰ تا ۲۶۰ RPS  متفاوت میباشد. در واقع امروزه با توجه به قلم های موجود در بازار به نظر من پارامتر خیلی مهمی برای خرید محسوب نمیشود.

۵. قابلیت لمس یا مولتی تاچ:

یکی از امکاناتی که  فقط در مدلهای حرفه ای قلمهای نوری وکام (Intuos Pro Wacom) دیده میشود، قابلیت مولتی تاچ صفحه تبلت گرافیکی میباشد. در واقع با استفاده از این قابلیت کاربر میتواند همزمان با استفاده از قلم با انگشتان دست کارهایی مانند zoom, Rotate, Pinch, Drag را انجام دهد. به نظر من این ویژگی در عین حال که که برای برخی از کابران در جین کار با قلم کاربدهای خوبی دارد، ممکن است برای تعداد زیادی از کاربران کارآیی مهمی نداشته باشد.

۶.سایر مشخصات قلم نوری:

 قلمهای نوری ویژگیهای دیگری هم دارند مانند پاک کن قلم، قابلیت اتصال بیسیم و دکمه های میانبر که به عقیده من قابلیتهای تاثیرگذار و مهمی برای خرید و انتخاب مناسب قلم نوری محسوب نمیشوند. به طور کلی میتوان گفت که به ترتیب سه فاکتور شرکت سازنده، نوع فعالیت، سایز و محدوده فعالیت تبلت گرافیکی باید در ابتدا مورد توجه کاربران برای خرید قلم نوری قرار بگیرند. به عنوان مثال برای فعالیتهایی  مانند امضای دیجیتال، تدریس مجازی، تولید محتوا و شروع طراحی و نقاشی دیجیتال برای کاربر هیچ تفاوتی نمیکند که حساسیت به فشار قلم ۱۰۲۴ باشد یا ۸۱۹۲ و باید بیشتر به محدوده فعالیت قلم نوری و شرکت سازنده آن توجه داشته باشد.

انتخاب سایز مناسب تبلت گرافیکی:

در انتخاب سایز تبلت گرافیکی یا همان مخدوده فعالیت، باید به چندین نکته اصلی توجه کرد. نوع کارایی و زمینه فعالیت شما اولین فاکتور در انتخاب سایز است. اگر استفاده شما از تبلت گرافیکی در زمینه ایست که ذاتا نیاز به فضای عملیاتی بزرگتری نیاز دارد، مانند طراحی صنعتی و نقشه کشی مدل های با اندازه بزرگتر مانند مدل های (Medium) یا (Large) را انتخاب کنید. ولی اگر فضای عملیات مورد نیاز شما کوچکتر است، مانند طراحی فرش، کاراکتر، روتوش و ویرایش عکس، تدریس آنلاین… مدلهای با اندازه کوچکتر (Small) برای شما مناسبتر هستند.

اندازه تبلت همچنین باید تناسب خوبی با اندازه صفحه نمایش و وضوح (رزولوشن) آن داشته باشد. یکی از نکات قابل توجه اینست که هرچه سطح تبلت شما بزرگتر باشد، نیاز به حرکات دست بیشتری برای جابجایی ماوس خواهید داشت. اگر اندازه صفحه نمایش کامپیوتر شما نسبت به محدوده فعالیت شما کوچک  باشد، باعث پرش در حرکات نشانگر ماوس می‌شود و انتخاب دقیق گزینه ها را برای شما سخت تر خواهد کرد. همچنین اگر سطح تبلت نسبت به نمایشگر شما خیلی بزرگتر باشد، باعث کندی در حرکت ماوس خواهد شد و نیاز به حرکات بیشتر دست است.

خرید قلم نوری

نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، فضا و اولویت کاری است. تبلت های بزرگتر (A4)  فضای بزرگی را روی میز گار شما اشغال میکنند در نتیجه کار کردن در کنار صفحه‌ کلید ها راحت نخواهد بود و به اصطلاح دست و پا گیر محسوب می‌شوند. این سایز از تبلت های گرافیکی برای افرادی مفید است که تمرکز اصلی آنها بر روی طراحی در محدوده فعالیت بالا  است و سایز مانیتور آنها حداقل ۲۵ اینچ یا بیشتر است. به طور کلی برای کسانی که طراحی صنعتی، نقاشی دیجیتال، تصویرسازی و نقشه کشی انجام می‌دهند و با مانیتورهای بزرگ کار میکنند، تبلتهای گرافیکی با سایز مدیوم و لارج مناسبتر هستند.

راهنمای خرید قلم نوری

کاربردهای مختلف تبلت های گرافیکی:

قلم و تبلتهای گرافیکی کاربردهای زیاد و متنوعی در دنیای دیجیتال دارند. این محصولات بیشتر در رشته های مرتبط با رشته  گرافیک استفاده میشوند. در واقع یکی از مهمترین ابزار کار علاقه مندان، دانشجویان و اساتید شاخه های مختلف رشته گرافیک محسوب میشوند. کارهایی از قبیل نقاشی دیجیتال، تصویر سازی دیجیتال، طراحی مختلف گرافیکی دو بعدی و سه بعدی، مجسمه سازی، موشن گرافیک، ویرایش و روتوش عکس، انیمیشن، تدوین فیلم و موسیقی …..مواردی هستند که این محصولات کاربرد زیادی در تسهیل و بالا بردن کیفیت و تمرکز کاربر دارند. امروزه از این محصولات در زمینه امضای الکترونیک در بانک ها و مراکز قضایی هم به وفور استفاده میشود.

وان بای وکام (One by wacom) و مدلهای ارزان قیمت سایر برندها مثل هویون یا ایکس پی پن ۶۴۰: اتوماسیون اداری، آموزش الکترونیک و درج متون دست نویس، شروع کار گرافیک دیجیتال، ویرایش متن و عکس، روتوش عکس، نقاشی دیجیتال، طراحی ساده، تدریس آنلاین……….

اینتوس (Intuos) و مدلهای بالای سایر برنده مثر هویون Q620Md یا ایکس پی پن دکو پرو: اتوماسیون اداری و صنعتی، تدریس آنلاین، ویرایش و روتوش عکس و تصویر، طراحی فرش، نقاشی دیجیتال، طراحی دو بعدی و  نیمه حرفه ای، تصویر سازی دیجیتال………..

اینتوس پرو (Intuos Pro) : طراحی صنعتی، تصویرسازی حرفه ای دیجیتال، انیمیشن، طراحی حرفه ای دو بعدی و سه بعدی، تدوین و ویرایش حرفه ای فیلم، عکس و موزیک، روتوش حرفه ای عکس، طراحی کاراکتر، موشن گرافیک………….

تدریس آنلاین:

یکی دیگر از کاربردهای مهم قلم نوری تولید محتوا و درج متون دستنویس در داخل کامپیوتر است. امروزه با توجه شرایط پیش آمده تقاضا برای این محصول برای تدریس آنلاین و آموزش مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است. معلمان گرامی و اساتید عزیز مینوانند از این محصولات برای تولید محتوا، درج متون دستنویس و ویرایش نوشته ها در برنامه هایی مانند one note, zoom, evernote, adobe connect, skyroom…………. استفاده کنند و کیفیت، سرعت و تمرگز کار خود را بالاتر ببرند.

راهنمای خرید قلم نوری

چه مدل قلم نوری بخریم :

کمپانی وکام قدیمیترین و حرفه ای ترین شرکت ژاپنی تولید کننده انواع قلم نوری در دنیا میباشد و در حال حاضر بهترین و مناسبترین انتخاب برای تهیه تبلتهای گرافیکی محسوب میشود. در واقع در طول سالهای گذشته وکام با تولید محصولات متنوع با ویژگیهای مختلف و متناسب با نیاز کاربران سعی کرده است شرایط را برای تهیه محصولات جدید و مناسب با کیفیت عالی برای علاقه مندان به کار در فضای دیجیتالی در سطوح مختلف از مبتدی تا حرفه ای فراهم کند. به همین دلیل هنوز هم با توجه به محصولات شرکتهای دیگر مانند جنیوس، هویون، ایکس پی پن، پاربلو، ویک و …. انتخاب اول اکثر مخاطبین قلم نوری، محصولات شرکت وکام میباشد.

سایر برندها:

پس از شرکت وکام جنیوس اولین کمپانی بود که اقدام به تولید قلم و تبلت گرافیکی کرد. ولی پس از مدتی به دلایل مختلف خط تولید خود در این زمینه را متوقف کرد. محصولاتی که ذر حال حاضر از با این برند در بازار وجود دارند در قدیمی هستند و به هیج وجه توصیه نمیشوند. در دو سال اخیر کشور چین شروع به تولید این محصولات کرده است و محصولاتی مشابه با برتدهای مختلف و قیمت پایین وارد بازار دنیا کرده اند و خریداران مبتدی و نیمه حرفه ای را برای خرید با تردیدهای فراوان روبرو کرده است. مخصوصا در کشور ما که قیمتها به شدت بالا رفته اند و توان خرید مردم پایین آماده است.

همان طور که قبلا نیز گفتم به نظر من برای خرید قلم نوری جهت استفاده در رشته های مختلف گرافیکی بهترین انتخاب محصولات شرکت وکام هستند، که با توجه به نیاز کاربران در مدلها و سایزهای متفاوت تولید میشوند. کاربران میتوانند با مشاوره درست مراکز تخصصی فروش و اساتید این رشته محصول مورد نظر خود را تهیه کنند. در مورد سایر برندها اگر بخواهیم صادقانه صحبت کنیم، خیلی نیازی به تحقیق و مشورت زیادی نیست. بدلیل اینکه مشخصات این محصولات بسیار شبیه یکدیگر هستند و فقط از نظر سایز محدوده فعالیت و تعداد دکمه های میانبر با هم تفاوت دارند.

در واقع در بین این شرکت ها هر کدام قدرت تبلیغاتی بیشتری داشته باشند فروش بالاتری خواهند داشت. هر کسی میتواند با مراجعه به جدول مشخصات و توضیحات مربوط به محصولات متوجه میشوند که تمام مدلها دارای بالاترین پارامترهای مربوط به یک قلم و تبلت گرافیکی هستند و بجز مواردی که در بالا گفتم هیچ تفاوتی با هم ندارند. البته امروزه این جمله بسیار شنیده میشود محصولات وکام به علت برند گران هستند و تفاوت چندانی با مخصولات سایر شرکت ها ندارند. من به هیچ عنوان با این مطلب موافق نیستم و همه ما در طول زندگی تجربه خرید محصولات مشابه با برندهای مختلف را داشته ایم. ولی به طور کلی برای افرادیکه که قصد خرید این ابزار را برای شروع کار طراحی دیجیتال و یا تولید محتوا و تدریس آنلاین را دارندمحصولات شرکتهای مذکور را توصیه میکنم.

قلم نوری مناسب برای تدریس آنلاین:

در رابطه با انتخاب بهترین قلم نوری برای تدریس آنلاین و آموزش مجازی میتوان گفت که با توجه به اینکه نوع فعالیت به صورت نوشتاری و رسم شکل و نمودار است. مدلهای وان بای وکام انتخاب مناسبی هستند. مهمترین تفاوت مدلهای اینتوس قابلیت درک فشار تا سطح ۴۰۹۶ است. این پارامتر در مدلهای وان بای وکام حدود ۲۰۴۸ است. در واقع این ویژگی قلم، در آموزش و تدریس تاثیر چندانی نداشته و خیلی ملموس نیست. علاوه بر این موضوع، برخی از مدلهای اینتوس قابلیت اتصال بیسیم ازطریق بلوتوث به کامپیوتر و لب تاپ هم دارند و همچنین دارای چهار دکمه میانبر قابل برنامه ریزی برای دکمه های پرکاربرد کیبورد هستند.

ویژگی مهم دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، محدوده فعالیت صفحه دیجیتالی است. به طور کلی و با توجه به این موضوع که چهار گوشه تبلت گرافیکی با چهار گوشه مانیتور شما کالیبره میشود، مدل وان بای وکام مدیوم با محدوده فعالیت ۱۳ در ۱۸ سانتیمتر بهترین انتخاب است. مدلهای وان بای وکام اسمال اینتوس اسمال و مدیوم هم انتخابهای مناسبی هستند. در صورتیکه هزینه های خرید این مدلها برای شما بالا باشد، میتوانید از محصولات شرکت هویون، پاربل، ویک یا ایکس پی پن استفاده کنید.

راهنمای خرید قلم نوری

بازگشت به لیست

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *